Extraläsning om Paria

HW
Henrik Wilhelmsson

Paria

Hösten 1888 startar skådespelerskan Siri von Essen och hennes make August Strindberg Den Skandinaviska Försöksteatern, med säte i Danmark där paret då bodde. Målet var att spela korta pjäser om samtida, brännande frågor. Siri von Essen skulle dessutom få möjlighet att stå på scenen efter flera års bortavaro.

Paret annonserade efter andra skådespelare och lämpliga pjäser. En hel del dramatik kom in, men ingen av dem höll måttet. Strindberg fick själv skriva.

Den första pjäsen blev Fröken Julie. Siri von Essen skulle spela huvudrollen och en ny form av teater skulle se dagens ljus! Men det blev tvärstopp. Pjäsen drabbades av censurens förbud dagen innan den planerade premiären. Nu gällde det att få fram andra pjäser att spela.

Ungefär samtidigt som von Essen och Strindberg planerade för sin nyskapande teater, publicerades en novell av den svenske författaren Ola Hansson i en dansk tidskrift. Strindberg läste den: två män, en gård på Skånes landsbygd, åskväder.  En brottsling som begått sin kriminella handling under suggestionens påverkan.

Omedelbart efter läsningen skriver Strindberg ett brev till Hansson – här finns stoffet till en dramatiker! Men Hansson tyckte inte att novellen har något i sig som skulle kunna bli till en teaterpjäs. Inte heller såg han sig själv som dramatiker, men – roligt att du kan använda min Paria. Men gör dig inte för mycket bråk med den!

Det var precis vad Strindberg gjorde. I januari 1889 hade han bråkat färdigt. Kvar var en berättelse där Ola Hansson hade svårt att känna igen sig.

Den 9 mars hade Paria av August Strindberg premiär i Köpenhamn. Det blev en framgång, men spelades inte många gånger.

Text av Per Nordin

Bild: Truls Bärg

Paria/Parias har premiär 18 april på Helsingborgs stadsteater