Intervju med Björn Persson: The Thin Line

Från 25 maj till 20 oktober kommer du att kunna njuta av Björn Perssons fantastiska djur- och naturbilder på Dunkers kulturhus i utställningen The Thin Line. Dunkers utställningsproducent, AnnCatrin Gummesson passade på att ställa ett par frågor till Björn om allt från kameraobjektiv till hur han laddar mentalt inför en fotografering.

Vilka berättelser vill du förmedla med dina fotografier?
När jag för flera år sen arbetade mot tjuvskytte i Afrika såg jag oerhört mycket lidande bland djuren, orsakat av oss människor. Jag beslöt att byta geväret mot kameran och istället börja använda kameran som ett vapen mot denna hetsjakt. Jag insåg att det inte var genom att i bild visa upp det avskyvärda, eftersom det oftast får en motsatt effekt, det gör att vi människor snarare vill titta bort och avskärma oss. Jag ville istället påvisa de vilda djurens storslagna kraft och skönhet och på så vis förhoppningsvis beröra och inspirera människor till handlingskraft och engagemang. Ett av mina favoritcitat, som beskriver just det, är Dostojevskijs ord: Beauty will save the world.

Hur arbetar du för att beskriva det i dina bilder?
Jag försöker belysa världen på ett poetiskt vis och inte bara dokumentera vissa arters beteende. Alla djur är individuella med olika personligheter och karaktärer. Med kamerans hjälp vill jag fånga deras inre och översätta deras känslostämningar.

Hur fotograferar du mentalt?
När jag gör mig redo för fotografering går jag in i en tystnad och är i min egen värld. En djup koncentration och en hög grad av anspänning samtidigt. Det är jag och det är djuret. Många frågar mig om jag känner rädsla när jag till exempel är helt nära en elefant, men tvärtom känner jag vid dessa tillfällen snarare en slags eufori, adrenalinet pumpar, jag tänker på hur jag rör mig och att inte darra på handen.

Hur fotograferar du tekniskt?
Generellt sett försöker jag undvika att tänka för mycket på tekniska detaljer. Fotografi för mig handlar om en estetisk blick för det oväntade i vardagen och att förmedla det genom en personlig vinkel. Jag försöker också komma så nära djuren som möjligt och undviker långa objektiv. När man är fysiskt nära, alldeles intill, blir mötet annorlunda, vilket avspeglar sig i bilderna. Jag använder för övrigt inte heller dolda kameror eller kamerarobotar i mitt arbete.

Hur utvecklas din relation till de djur du fotograferar?
Eftersom jag är utbildad inom viltvård och har arbetat med antitjuvskytte har jag lärt mig att ”läsa” naturen ganska bra. Vilket humör har djuren framför mig, hur verkar de må, hur reagerar de om en sekund? På så vis kan jag också komma närmare och i position för en bra bild. Det är en otroligt viktig aspekt av naturfoto. Det handlar i mångt och mycket om att befinna sig på rätt plats i rätt ögonblick, utan att behöva förlita sig på tur.

Vilka objektiv använder du generellt?
Mitt standardobjektiv är Canon 70-200 mm 2,8. Det är ett bra allroundobjektiv som ger mig den flexibilitet jag behöver när jag fotograferar. Mitt längsta objektiv är ett 400 mm. Jag undviker gärna objektiv över den gränsen. Dels är de väldigt tunga att hantera, dels känner jag att jag blir alltför distanserad från objektet.

Vilken tid på dygnet föredrar du att fotografera 
Den bästa tiden på dygnet är tidig morgon och tidig skymning. Då är djuren som mest aktiva eftersom temperaturen sjunker. Under en kort stund infinner sig också vid de här tidpunkterna den så kallade ”golden hour”, som egentligen bara är en cirka fem minuter lång period då solen precis går upp och landskapet badar i ett varmt, gyllene sken. Men jag har även tagit några av mina främsta bilder mitt på dagen i stekande sol och i regn. Naturen är oväntad, bjuder ofta på överraskningar.

Finns det någon särskild tid på året du föredrar?
Jag fokuserar inte så mycket på rätta tidpunkter på året att fotografera, eller på rätt säsong. Ösande monsunregn eller arktiska stormar inbjuder till extremt spännande och oväntade fotokompositioner. En av mina mest spännande bilder är av en elefanthjord i en sandstorm i Namibia.

I vilka länder är utställningens bilder tagna?
Mestadels har jag fotograferat i södra Afrika, men jag har även rest runt jorden på jakt efter intressanta och viktiga miljöer att dokumentera. I utställningen på Dunkers kommer besökarna att se tigrar i Indien, snöleoparder i Himalaya och isbjörnar i Arktis. Djurarter från hela världen som alla på något sätt fallit offer för människans framfart och lever på en skör linje mellan överlevnad och undergång.

Vill du läsa mer om utställningen missa då inte vår tidigare artikel om The Thin Line.

Vad: The Thin Line – Björn Persson
När: 25 maj – 20 oktober
Var: Dunkers kulturhus
Pris: Fri entré med Kulturkortet, 100 kr ordinarie entréavgift