Veckans Gedda del 3

Det här är Veckans Gedda. Det vill säga, en inblick i några av Hans Geddas porträtt som blivit kända världen över. Häng med oss några veckor framöver då vi, varje fredag, tittar närmare på utvalda bilder och historien bakom dem. Det finns såklart mer av den varan i utställningen på Dunkers.

Framställningen av den nakna manskroppen har en lång tradition i bildkonsten. En kropp placerad på en sockel är 1900-talets svar på såväl antika marmorskulpturer som konstakademiernas modellstudier. Profilporträttet har sin föregångare i Hippolyte Flandrins målning av en naken ung man sittande vid havet, utförd omkring 1835. Den har senare ofta reproducerats och blivit en gayikon.

Enligt Hans Gedda placerade sig Gardell själv i denna pose. Profilporträttet har dock en subtil skillnad jämfört med tidigare verk. Genom att Gardells ansikte vänds mot kameran, är han trots de stängda ögonen inte lika oåtkomlig som sina föregångare, utan en människa av kött och blod.

Utställniningen pågår till 28 september på Dunkers och visas i samarbete med Nationalmuseum, Stockholm. 

Lyssna till podcasten Kulturkortet gjorde med Hans inför utställningen. 

 

Foto: Hans Gedda