Intervju med Carl Petersson och tävling

HW
Henrik Wilhelmsson
Detta innehåll är äldre än 180 dagar.

Carl Petersson har spelat vid Helsingborgs pianofestival flera år i rad och i år är inget undantag. På Pianofestivalen, 8 – 12 augusti, ger Helsingborgaren en lunchkonsert och ett föredrag. Vi har träffat Carl inför Pianofestivalen och tagit en pratastund. 

Missa inte att du kan vinna biljetter till Per Tengstrand och Shan-Shan Sun nedan.

Berätta vem du är?

Jag är musiker – pianist. Jag är född i Lund men uppväxt i Helsingborg, familjen flyttade hit när jag var tre år. Jag började spela på musikskolan här i Helsingborg. Då studerade jag också för en bulgarisk kvinna som förberedde mig inför högskolestudier. Nu är jag klar med mitt doktorat i pedagogisk och musik från Krakows universitet.

Vad var det som fick dig att börja med Piano?

Det var två saker. Främst min mamma som tycker att man ska vara intresserad av eller syssla med kultur på något sätt. Det var hon som skrev in mig på Helsingborgs musikskola. Det andra var att jag såg en fjortonårig flicka spela på en tävling och då tänkte jag kan hon – så kan jag.

Du har ju gett ut några skivor, hur känns det?

Jag har gett ut tre skivor, den senaste inspelade här på Dunkers faktiskt. Jag ska spela in en fjärde skiva som ges ut på skivbolaget Naxos. Skivan spelar jag in tillsammans med Tjeckiska filharmonin i Prag och består av två pianokonserter av Grieg. Den första är väldigt känd och spelas av dem flesta, men den andra är färdigskriven och baseras på fragment av Grieg som dog innan han blev klar. Det är en norrman som heter Helge Evju som skrivit färdigt den. Naxos ger ut skivan i februari på sitt bolag som heter Grand Piano. Jag ska ge ut en femte skiva tillsammans med musikhögskolan i Köpenhamn också. Dessutom arbetar jag på flera skivor framöver. 

Hur känns det att ge ut en skiva på Naxos som är ett så stort skivbolag inom klassisk musik?

Jag har tänkt mycket på det och det känns väldigt bra. Vi får se var det ledet och jag hoppas att jag kan göra mer för dem i framtiden. Vi får se.

Har du alltid velat ge ut skivor? Är det din dröm?

Jag tänker inte sådär. När jag var färdig på musikhögskolan i Köpehamn år 2006 var jag arbetslös. Jag hade två konserter under hela 2006 och tre konserter under hela 2007. På högskolan fick man inte lära sig något om arbetet bakom musiken, man fick lära sig att spela. Till slut hamnade jag i arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Då började jag kontakta alla symfoniorkestrar som jag kunde hitta på Wikipedia. Jag kontaktade varenda symfoniorkester, varenda konsertförening i Sverige och utomlands. Uppskattningsvis skickade jag hundratals mail i tre-fyra månader. Min e-postlåda blev hotad med nedstängning på grund av spam. Efter ett tag tog ett svenskt bolag kontakt med mig, de gillade mitt sätt att spela på. De erbjöd mig att spela in en skiva med Pilsens filharmoniker, radioorkestern i Tjeckien. Tillsammans spelade vi in två konserter av Flotow och efter det gick det lättare. Året därpå hade jag nio konserter i Tjeckien och det gick succesivt bättre och bättre.

Hur turnerandet ut för en pianomusiker?

Det är inte så glamoröst. När jag nästa år ska jag på turné i Kina har jag åtta konserter på nio dagar. Då ser dagarna ofta ut så här: jag flyger dit, blir körd till hotellet, går och lägger mig och sover, går upp och äter frukost, blir körd till konsertlokalen, övar, spelar, äter middag, blir körd till flygplatsen och så fortsätter det varje dag. Det är väldigt inrutat.

Hur håller man en hög nivå när man spelar varje kväll?

Man måste göra sitt absolut bästa. Jag är ganska nervös av naturen och jag är nervös inför varje spelning, jag vill ju göra så bra ifrån mig som möjligt. Man håller en bra nivå genom att öva mycket och framföra stycket så överbevisande man bara kan. Jag tror att jag lyckats för när jag spelade Grieg i Toronto fick jag beröm av kritiker – han skrev att jag framförde stycket som om jag spelade det för första gången.

När jag övar försöker jag göra något nytt varje gång. Ibland spelar jag svagt på ett ställe i stycket och ibland spelar jag starkt. Det är beroende på dagens omständigheter och vad jag känner för. Jag repeterar aldrig in en speciell tolkning av ett stycke.

Om du inte hade spelat piano, vad hade du gjort då?

Jag pratar väldigt mycket så jurist eller politiker kanske? Jag funderade ett tag på att hålla på med lag och rätt. Vi får se vad framtiden utvisar. Jag vill ju jobba med musik på högskola också.

Vad är din absoluta dröm som musiker?

Hehe att spela med Berliner Philharmoniker. En dröm är det i alla fall, så får vi se om den blir sann.

Kulturkortet och Pianofestivalen

Se till att inte missa någon pianomusik alls med ett festivalpass. Med Kulturkortet betalar du 1 150 kronor (ordinarie pris 1 250 kronor) och får gå på allt festivalen har att erbjuda. Läs mer på dunkers.se

Tävling

Årets program på Helsingborgs Pianofestival bjuder på internationella musiker av stor klass. Nu har du chans att vinna två biljetter till konserten med Per Tengstrand och Shan-shan Sun, 11 augusti kl 19:30. Allt du behöver göra är att:

1. Gissa rätt på vilket musikstycke det är nedan.

 2. Motivera varför just du ska vinna biljetter till Per Tengstrand och Shan-shan Sun.

Skicka dina svar, tillsammans med namn och telefonnummer till kulturkortet@helsingborg.se senast onsdag 6/8. Vinnarna meddelas per telefon.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev