Kreativ kärlek hos familjen Larsson

HW
Henrik Wilhelmsson
Detta innehåll är äldre än 180 dagar.

Från svåra familjeförhållanden och fattigskola till hela Sveriges mästare i akvarell och nästan lika synonym med den svenska julen som tomten själv. Men vad var det som inspirerade Carl Larsson att måla den klassiska triptyken Nu är det jul igen? Vi lyckades få en pratstund med AnnCatrin Gummesson, utställningsproducent på Dunkers, som delade med sig av sin kunskap på temat Carl Larsson.

Det är svårt att släppa in tanken på att Carl Larsson själv förmodligen aldrig upplevde den perfekta julen som barn när man låter blicken vandra över den vackra akvarellmålningen Nu är det jul igen. Här är hela familjen Larsson samlad runt matbordet, granen är tänd med levande ljus och den mysiga stämningen går nästan att ta på. Det är årets gladaste dag, fest för familj och vänner på Lilla Hyttnäs i Dalarna. ”För Carl var familjen hans stora prioritet”, säger AnnCatrin Gummesson och pekar först mot den lille pojken med den stora, röda tomteluvan på huvudet (sonen Esbjörn) och sedan mot dottern Kersti, flickan med den röda julklänningen. ”Barnen har fått en central roll i motivet, vilket inte var särskilt vanligt i början av 1900-talet, men för Carl Larsson var kärleken till familjelivet en självklarhet.”

Kärleken till familjen ser man inte minst i många av de akvareller som Carl Larsson målade under åren. Det var i Lilla Hyttnäs som han tillsammans med sin fru skapade sina mest berömda alster. Men det var inte bara Carl själv som stod för kreativiteten i familjen Larsson. Även hans fru, Karin Larsson, var en mycket kreativ person och Carls stora musa i livet. Medan Carl fokuserade på akvareller skapade Karin med textilier, designade möbler och inredde deras gemensamma hem i Dalarna.

”Carl Larsson avbildade det som Karin hade skapat, hon var skicklig inom textilkonsten och designade allt från gobelänger till barnens kläder”, berättar AnnCatrin och visar än en gång på triptyken de olika kläder och möbler som Karin Larsson hade designat. ”Karin Larssons design var inte bara äventyrlig, utan även före sin tid. Hennes stil var så unik att till och med Hans Arnbom, snickaren som gjorde möblerna, inte ens ville kännas vid sina skapelser. På triptyken syns hans ansikte längst bort till höger, precis ovan den svenska flaggan.”

Carl och Karin träffades i Frankrike och det var först sedan han hade blivit tillsammans med sin blivande fru som han genomgick en konstnärlig förädling från oljemålningar till akvareller. Mest känd av alla akvareller är förstås Nu är det jul igen, som visas på Dunkers kulturhus mellan 3 december och 7 januari 2018. Och det är sannerligen en storslagen akvarell som mäter hela 4,5 meter på bredden och 1.8 på höjden.

Att Nu är det jul igen är viktig för helsingborgarna råder det inga som helst tvivel om enligt AnnCatrin.

”Även om jag inte kan sätta en exakt siffra på antalet besökare är målningen ett viktigt inslag i helsingborgarnas jul. Under åren då triptyken har varit utlånad har många invånare hört av sig och undrat varför Carl Larssons konstverk inte funnits tillgänglig för visning på Dunkers. Detta om något vittnar om hur stor triptyken är som konstverk och framför allt hur viktig tavlan är för den svenska julen.”

Missa inte Carl Larssons Nu är det jul igen på Dunkers under december. Den vita julen må i skrivande stund lysa med sin frånvaro, men i rum 81m2 finns det gott om julkänsla. På plats kan du läsa mer om Carl Larsson på svenska, engelska och arabiska. 

Vad: Utställningen ”Nu är det jul igen” När: 3 december – 7 januari 2018 Var: Dunkers kulturhus, 81m2 på entréplan Pris: Fri entré 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev