Kulturkortets nyårskrönika

PS
Paul Svensson

”Ring, klocka, ring i bistra nyårsnatten mot rymdens norrskenssky och markens snö; det gamla året lägger sig att dö. Ring själaringning öfver land och vatten…” Just nu är vi många som väntar på att 2020 ska ringas ut och att 2021 ska bli året då allt blir någorlunda som vanligt igen. Vi tittar i backspegeln och minns det gångna kulturåret i Helsingborg, ett år helt olikt alla andra i modern tid.

Det är lätt att minnas det gånga året med en viss avsmak i munnen. Kanske är det en bitter smak som bäst och i värsta fall något frätande giftigt som ligger och lurar på tungspetsen. Men är då 2020 endast ett år att minnas som året då allt ställdes in och vi inte längre kunde röra oss fritt i Helsingborgs kulturliv? Nej, det är det inte. Det är också året då många tänkte om och hittade nya vägar att nå ut till sin publik. Digitala vägar via det där världsomspännande nätet som vi alla dagligen besöker, pandemi eller inte.

Spontant tänker jag på Helsingborgs bibliotek som mer eller mindre gjort det möjligt att använda nästan alla deras tjänster via webbplatsen bibliotekfh.se – allt från smarta boklån till att strömma film via den externa tjänsten Cineasterna. Helsingborgs bibliotek har arbetet länge med god service på nätet men under 2020 har verkligen det digitala biblioteket blommat ut ordentligt med ett ännu bredare utbud och ännu fler smarta funktioner.

Och en annan av Helsingborgs stads kulturinstitutioner som också dragit nytta av den digitala friheten under covid-19 är Kulturmagasinet. Bland annat har man producerat historiskt örongodis i KM-podden och även rullat ut filmkameran i de två filmserierna Sjuka tider och Tidens skatter. De digitala satsningarna har gjort att ännu fler fått upp ögonen för Kulturmagasinets viktiga arbete med att förvalta Helsingborgs museers samling. Intresset för historiska föremål och spännande berättelser har inte låtit vänta på sig när omställningen gjordes.

Det här året har vi också sett en enorm ökning i intresset för naturupplevelser. För även om Fredriksdal museer och trädgårdar tvingades ställa in större delen av årets program har besökarna flockats till friluftsmuseets öppna vidder. Det är här, på de ringlande naturstigarna genom historien och förbi hagar med lantrasdjur från förr och blomstrande ängar, som mången helsingborgare har spenderat en stor del av året 2020 för att ladda frisk luft och njuta av den lantliga idyllen i city. Och kanske hittar vi svaret till detta fenomen i David Thurfjells bok Granskogsfolket. I boken menar han att naturen är svenskarnas kyrka och att det är till naturen vi vänder oss när samhället inte längre kan ge oss det vi behöver. Tack, Fredriksdal museer och trädgårdar för årets gröna dos.

I år har vi även fått stifta bekantskap med programserien Rampljus, en webbsänd följetong i 12 avsnitt som förmodligen aldrig ens sett dagens ljus om inte det vore för årets tema på konceptet annorlunda. Rampljus har bjudit på allt från musik och intervjuer till matlagning och lokala konstnärer. Idén med programmet var att lyfta Familjen Helsingborgs många värdefulla och kreativa kulturutövare. Anneli Sjöborg, kultur- och fritidschef i Höganäs, kallade programmet för ett ”vaccin mot den sociala isoleringens negativa verkningar”. Vi kan inte göra mycket annat än att hålla med.

Som kulturplats betraktat har covid-19 kanske slagit hårdast mot Dunkers kulturhus, som i skrivande stund tvingats stänga hela sin verksamhet efter Folkhälsomyndighetens allmänna råd om att inte trängas med andra i inomhusmiljöer. Men trots stängda utställningshallar och flertalet inställda arrangemang under året har också Dunkers kulturhus dragit nytta av friheten på nätet för att tillfredsställa vår kulturella törst. Och i de mörkaste av tider har kloka huvuden i kulturhuset tänkt om och öppnat upp den senaste utställningen WORKS digitalt. Från hemmet trygga vrå (eller på säkert avstånd utomhus från okända och potentiella smittbärare) lyser Trine Søndergaards stillsamma och poetiska fotografier upp vilken gråmulen dag som helst. I den virtuella utställningshallen får vi till och med träffa konstnären Trine Søndergaard själv, där hon berättar mer om sitt arbete och sin konst via förinspelade filmklipp. Garanterat covid-19-säkert vilken dag som helst och fri entré för alla.

Också på Helsingborgs konserthus ställde man om under 2020. Under hösten upplevde allt fler musiken live via digitala kanaler. På konserthusets webbplats kan du än i dag njuta av årets konserter i digital form. Här hittar du inspelade livekonserter med bland annat klassisk musik från Beethoven och Mozart, Strauss och Brahms samt moderna konstellationer som Tomas Di Levas tolkning av David Bowie, Bob Hund och ett helt yogapass till klassisk musik.

Det är online vi har kunnat njuta som bäst av kulturen i år. Och även om vi alla hoppas på att 2021 blir bättre än 2020 vill jag ändå påminna om att det trots allt funnits en hel del ljusglimtar i vad som annars beskrivs som ett kulturnattsvart år i medier. Det gamla året må lägga sig att dö strax efter att klockan ringt ut för sista gången 2020, men kulturen lever i allra högsta grad vidare över såväl land som vatten och framför allt på nätet.

Lämna en kommentar