Kvinnor i konsten i Nordisk salong
Michelle Roy jobbar som utställningsproducent på Dunkers kulturhus. Just nu kan du se en utställning hon har producerat och det är Nordisk Salong. Här berättar om hur konstverken valdes ut och vi får en inblick i hur det har sett ut för kvinliga konstnärer historiskt.
Hej! Michelle här från Dunkers kulturhus. Jag har haft turen att få producera detta års Nordisk Salong och av alla trender som speglas i utställningen är antalet kvinnliga konstnärer mest närvarande. Över 70 % av de sökande var kvinnor, nästan alla utbildade på högskolenivå. Men hur såg det ut för hundrafemtio år sedan?
Nordisk Salong 2017 produceras i samarbete med Helsingborgs konstförening. Detta års jury bestod av Marja Sakari, Kiasma, Gunhild Stensmyr, Konsthall Tornedalen, Maria Gadegaarde, GI Holtegaard, och jag – Michelle Marie Roy, Dunkers kulturhus. Över 1324 konstnärer sökte. Juryn spenderade 4 dagar och tittade på 6620 konstverk. VI fick bara se konstverken och titeln. Konstnärerna var helt anonyma och vi visste inte vad de hade för utbildning, kön, ålder eller bakgrund.
Möjligheten för kvinnor att överhuvudtaget bli konstnärer är relativt ny, eftersom det inte var förrän 1864 som den svenska konstakademien öppnades för kvinnliga studenter. Så om din gammelmormor eller gammelfarmor studerade på konsthögskola kan du anse dem som pionjärer.
Bilden överst: Konstnären Ebba Orstadius, Hakon Gade skrev i DN 1916, ”Ebba har en kultiverad smak och avsevärd manuell skicklighet. Det mest iögonfallande är hennes förkärlek för starka rena färger. Det kvinnliga lyser igenom i det små nätta och idylliska.” Fotograf okänd/Helsingborgs museisamling
Bilden under: Tonje Bøe Birkeland, från serien ”Bertha Bolette Boyd” Birkeland skapar karaktärer i sina iscensatta fotografier. De är pionjärer på äventyr under en tid när kvinnor förväntades att stanna hemma och sköta hushållet./Nordisk Salong 2017
Även om kvinnor fick utbilda sig till konstnärer var det oftast svårt för dem att ställa ut professionellt. Konstig nog kategoriserade recensenter konsten som manlig eller kvinnlig. ”Kvinnlig konst” skulle vara blommig och dekorativ medan manlig konst skulle vara energetisk eller till och med aggressiv. Överlag värderades inte kvinnornas konst lika högt som männens.
Bilden överst: I fotografiet ”Marcus” utforskar Jesper Molin hur det känns att ta på transkvinna. Molin bestämde att klä ut sig och sina vänner till andra identiteter i ett försök att bättre förstå sin fars erfarenheter. /Nordisk Salong 2017
Bilden under: Annette Halvorsen, från serien ”På hodet”, träsnitt inspirerades av debatten om slöjan i Norge. Med humor utforskar Halvorsen hur olika huvudbonader påverkar hur betraktaren tolka bärarens identitet. /Nordisk Salong
Under 1970-talet kom den feministiska konsten, som tog upp kvinnors erfarenheter. De använde sig av material och tekniker som inte var traditionella för skapandet av ”hög konst”, till exempel textil, fotografi och video. Textil och broderi var vanligtvis kopplade till kvinnors arbete och hemmet. Med dessa metoder och motiv banade feministkonstnärer vägen in i konstvärlden.
Bild överst: Lotta Grimborg, ”Är du sur, eller?” rosa strumpbyxor, pärlbroderi, gjutning. /Nordisk Salong 2017
Bild under: Till varje födelsedag broderade Tillers mormor en ”B” på en kudde för hand. Tiller har sedan broderat ett motiv på varje kudde från drömmer hon hade när hon var barn. Nordisk Salong 2017
Men det har alltid funnits ett glastak och det finns fortfarande kvar. Kvinnor är representerade i mindre utsträckning på museers samlingar än sina manliga kolleger och den senaste undersökningen av konstmarknaden från 2017 visar att konst skapad av kvinnor säljs för 47 % mindre än konst gjord av män.
Så nu när du har lite ledigt uppmuntrar jag dig till att visa din support för konst skapad av kvinnor. Besök Nordisk Salong eller se mina tips på utställningar.
Tips på utställningar du kan se nu med några ultracoola kvinnliga konstnärer: Åsa Jungnelius, (glas) (i vår glasutställning ”Walk the Line”), Dunkers kulturhus Julia Perione, (fotografi) Göteborgs konstmuseum Yoko Ono, (installation, film) Charlottenborgs konsthall, Danmark Rineke Dijkstra, (fotografi, video) Louisiana, Danmark och Hasselblad Center, Göteborg Lee Miller, (fotografi) Kulturhuset, Stockholm Louise Nevelson, (skulptur) Modern museet Stockholm Annika Ekdahl, (textil) Waldermarsudde, Stockholm
God Helg och Gott Nytt År från Dunkers utställningar! /Michelle Marie Roy, Curator och utställningsproducent