Mattias Alkberg – både explosiv och lågmäld
Möt författaren, kulturskribenten och musikern Mattias Alkberg i en intervju inför hans kommande besök i Helsingborg. Torsdag 10 november landar Alkberg med sin uppläsningsturné med den aktuella diktsamlingen Ön på Dunkers kulturhus.
Så här beskrev recensenten Kristian Lundberg boken i Söderhamns-Kuriren:”Ön” kan mycket väl vara det här årets mest oväntade och givande diktsamling.
Mattias Alkberg är född 1969 i Boden och nu bosatt i Luleå. Han har gett ut sju diktsamlingar. Debuterade 1992 med Separerade ägg och nu aktuell med Ön från 2016. Han har gett ut en mängd album och EP i eget namn och med The Bear Quartet. På senare tid är han framförallt känd för sina soloalbum.
I oktober i år mottog Mattias Alkberg årets Stig Sjödinpriset med motiveringen:”Med Norrland som bas och med rötter i punkmusiken betraktar Mattias Alkberg omvärlden. Han pekar på kontrasterna mellan Stockholm och sin hemstad Luleå, men öppnar också våra ögon för det lilla. Det personliga blir allmängiltigt i dikter med spännande djup. Mattias Alkberg är en språklig ekvilibrist som med ett mångfacetterat sätt riktar sparkar mot etablissemanget samtidigt som han inte räds det lågmälda.”
Vi börjar med att gratulera dig till årets Stig Sjödinpris. Grattis! Hur känns det?
Det betyder såklart jättemycket att anses passa in i ett sammanhang där jag vill passa in. För jag vill passa in, tillhöra en tradition som inte nödvändigtvis är vare sig åldersbestämt, stilistiskt eller ens innehållsmässigt likt. Men där jag känner att mina värderingar tas på allvar. Och då menar jag värderingar i bred bemärkelse, inte bara politiska och moraliska utan även vad gäller konstnärliga avvägningar. Känner mig sedd och förstådd.
Du är nu ute på turné med din diktsamling Ön. Blir det traditionell uppläsning eller blir det annat också vid ditt besök?
Det blir uppläsning men jag kommer varva dikterna med låtar som jag framför med akustisk gitarr, sång och humör.
Din senaste diktsamling heter Ön. Vad hade du för utgångspunkt i ditt skrivande av den samlingen?
Ingen direkt utgångspunk mer än att jag ville skriva lite argare och våldsammare. Och att jag bestämde mig för att skita i mina egna föreställningar om vad som är och inte är poesi och hur poesi ska vara. Jag gjorde som jag ville och kände mer än tidigare.
Du är musiker, låtskrivare och poet. Gett ut en mängd skivor samt ett antal diktsamlingar. Vilka likheter och skillnader ser du på musik och poesi?
Likheten är väl upphovsmannen, det vill säga jag. Skillnaden består i att i en låt så är texten underordnad det mesta, den kommer sist och ska passa in i den form som är till exempel sång och attityd. En dikt är helt fri från allt sånt. Vilket gör den oändligt mycket svårare att skriva (för mig i alla fall). I dikten är valmöjligheterna obegränsade så de måste vägas mycket noggrannare. Med stora krafter följer stort ansvar. Som Spiderman brukar säga.
Bob Dylan fick årets Nobelpris. Vad tycker du om det?
Skulle vilja säga att jag skiter i det men det gör jag inte, jag skiter inte i så mycket. Jag tycker det är mer dåligt än bra att han fick det. Om man ändå ska töja på litteraturbegreppet hade jag hellre sett att det hade gått till exempelvis Alan Moore.
Har några förebilder i ditt skapande? Något motto?
Förebilder: En hel massa, till exempel Allison Wolfe, Steve Albini, Thurston Moore och Lars Norén för deras arbetsmoral/arbetstempo och för en i alla fall ovanligt hög verkshöjd trots detta.
Motto: ”Fundamental exakthet är konstens enda moraliska ansvar.” Det brukar tillskrivas Ezra Pound, men jag vet inte om det stämmer. Jag vet inte ens om det är ett verkligt citat.
Du är väldigt produktiv. Har du drabbats av skrivkramp någon gång? Hur kommer du vidare?
Klart jag drabbas av skrivkramp. Eller snarare utmattning. Jag bara väntar ut den. Gör nåt annan under tiden.
Var hittar du din inspiration?
Vet inte, vill inte veta. Jag vill att det ska finnas grejer med mig som jag inte förstår själv.
Poesi och musik har du jobbat med. Någon annan konstform?
Njaej, inte egentligen. Har nån dröm om att skriva dramatik och har försökt göra det också. Men inga faktiska bevis för att det verkligen hänt.
Det fulaste respektive vackraste ordet på svenska? Här valde Mattis ord som han ogillar!
Alla ord har väl sin plats eller charm, men vissa nyord som ”Ett tänk”, eller ”Ett säg” gillar jag inte så mycket. Och en massa kapitalistiska termer som t ex Kundkrets, Entreprenör, Näringar e t c. Uääh, spyr lite i munnen nu.
Du är uppvuxen och bosatt i Luleå. Hur är ditt förhållande till hembygden?
Bra och dåligt. Kärlek och hat.
Har du varit i Helsingborg tidigare? Något roligt minne?
Jag har varit i Helsingborg tidigare, ja. Fin stad men jag har inga särskilda minnen som inte är privata. Men kommer gärna tillbaka.
Så då välkomnar vi honom hit torsdag 10 november. Plats på scen 19:00. Läs mer om konserten och köp biljett.
Förpoet: Helsingborgspoeten Mikael Rudesjö värmer upp publiken innan Mattias tar plats på scen. Mikael Rudesjö läser dikter ur den kommande samlingen Moln på drift.
Fotograf: Pär Olofsson.