Nu är det jul igen

HW
Henrik Wilhelmsson

Idag, på första advent, öppnar vi lucka 19. Där hittar vi en känd julmålning – Carl Larsson Nu är det jul igen. Ett julmotiv från ett hem som fortfarande efter mer än 100 år står för ett ideal och en dröm som delas av många.  Men vem finns med på tavlan? Kulturkortet har svaret!

Från 1 december kan du se tavlan på Dunkers tillsammans med andra vintermålningar ur stadens samlingar.

Nu är det åter jul igen hos familjen Larsson på Lilla Hyttnäs, Sundborn i Dalarna. I ateljén samlas Larssons, släkt och vänner. Mitt i rummet möter Anna Arnbom med en trästånka i handen. Anna är klädd i en Sundbornsdräkt – en dräkt som Karin Larsson tillsammans med andra kvinnor skapat. Genom husets duktiga hjälpredor möter vi fler Sundbornskullor. Martina står vid julgranen. Hilma Sundgren kommer bärandes med en bringare mjölk. Hon passerar Carl Larssons far, Olof Larsson i den läderklädda länsstolen, försedd med mat från julbordet. Idag har hans hushållerska Augusta ledigt, vi möter henne i profil mot det ljusa fönstret. Bredvid Olof står Karin Larsson med tankfull gest och håret uppsatt i vacker knut. Karin är klädd i en svart festklänning, en av de löst sittande klänningsmodeller som hon själv har skapat. Bakom Olof och Karin ser vi delar av den rikt snidade ekpanelen från Schleswig-Holstein i Nordtyskland. I panelens röda nisch har Carl och Karin skapat en kuriosautställning med bland annat sameföremål. Överallt märks Karins ögon och händer, hon vet mycket om inredning och formgivning. Den vita duken på julbordet, kudden i länsstolen, växter och kandelabrar. Hon skapar en ny typ av textilier som är originella och moderna.

Vid julbordets tindrande ljus sprider dottern Brita Larsson jultoner från pianot. Rummet är ljust, nästan somrigt trots att det är mitt i vintern. Det sprakar från spiseln. Det är mor Kersti Qvarnberg som vänder blicken mot oss. Hon ler, det värmer säkert tryggt från brasan. Hela familjen Qvarnberg bär de vackra Bodadräkterna. Det är dottern Brita som är på väg till julbordet, med ryggen mot oss ser vi västens vackra broderier. Erik Qvarnberg, som bär en käck tofsmössa, låter sig bjudas från brödkorgen som dottern Kersti Larsson, iklädd julröd klänning, sträcker fram. Sonen Esbjörn Larsson med tomteliknande luva och med en smörgås i hand, tycks förtrollad av julgranens prakt. Det finns få konstverk där barnen Larsson är stilla och prydliga, oftast är de fångade i rörelse eller lek, men här berättar barnens kroppsspråk att det är en högtidlig stund. Mot det ljusa fönstret möter vi de vuxna barnen Susanne och Pontus Larsson upptagna av det läckra julbordet.

Gömd bakom granen skymtar vi den gamle rättaren Johan Holm, kanske är det hans fiol som ligger på den bruna stolen vid Karin Qvarnbergs fötter. Vid julbordet sitter Hans Arnbom, en mustaschprydd herre, pappa till Anna med trästånkan i bilden. Hans är byns lokale hantverkare som hjälper paret Larsson att förverkliga Lilla Hyttnäs till en plats med starka influenser från jugend, arts and crafts, japonism och modernism. Allt med en personlig blandning av Dalarnas folkloretraditioner. Vid det blå skåpet står dotter Lisbeth Larsson nedböjd och betraktande. Obemärkt smyger sig Maria med Jesusbarnet in i bilden. Symboler för Julafton och det Larssonska hemmet, ett jordiskt paradis som många av oss vill dela, ett Arkadien. Konstnären själv står och betraktar, han vänder blicken utåt mot fönstret. Ovetandes att deras hem fortfarande efter mer än 100 år står för ett ideal och en dröm som delas av många.

Som kuriosa  finns det också i våra samlingar arbetsritningen från konstnären till inramaren av tavlan Nu är det jul igen.  Carl Larssons handskrivna anvisningar  lyder:

”Till Herr Andersson. Var god och i rykande fart gör mig en ram af närstående ungefärliga utseende. Det är tre delar af samma tafla, hvarje del hvar sin spännram, som på detta vis skall inramas, och således bilda en sorts triptique. Taflorna sättas kant i kant och des kant skall döljas af två ramlister. Dessa kunna ju vara 6 c.m. allt platt och grannförgyllt (icke oxideradt). Detta måste vara färdigt om en och en half vecka! Ty taflan skall till Berlin senast den 15 Febr. Med största högaktning. Carl Larsson”

Under tavelskissen står det:

”Hvarje del af de tre taflestyckena: 1,79×1,51 m 1,79×1,51 m Sjelfva tavlorna äro ritade med tuschlinier”

För er som längtar efter den riktiga julen är det 23 dagar kvar. Men endast fem till Jul på Fredriksdal öppnar!

Du hittar tidigare luckor i julkalendern här.