search error_outline

Öppen repetition inleder glädjefylld resa på Stadsteatern

HW
Henrik Wilhelmsson

Regissören Charlotte Engelkes nya föreställning utforskar våra innerligaste relationer och mest storslagna drömmar om konstnärskap. Vårens första Storan-premiär är en lustfylld djupdykning i Bergmans tidiga svartvita filmer.

Under vintern har ett storslaget allkonstverk vuxit fram på Helsingborgs stadsteater. Glädjen eller småprat i svartvitt, som har premiär 25 februari, är en visuellt häftig föreställning. Förutom några av teaterns egna skådespelare medverkar operasångare, dansare och filmskådespelare. För att fylla scenrummet ytterligare har en ljuddesigner, en videokonstnär och en scenograf som samtliga är internationellt erkända anlitats.

-Ljud, bild, rörelse och sång bildar själva scenrummet. Vi leker med proportionerna och det finns inga självklara gränser för vad som är litet, stort, nära eller långt bort, säger regissören Charlotte Engelkes.

Publiken har sällan, om någonsin, sett Storan i liknande skepnad. Och det gäller att ta chansen att uppleva föreställningen under de tio tillfällen som ges i februari och mars.

Glädjen eller småprat i svartvitt tar avstamp i filmregissören Ingmar Bergmans tidiga filmer. Premiären kommer lägligt. Den världsberömde regissören var teaterchef i Helsingborg under några år i början av sin karriär och 2017 är det tio år sedan han gick bort.

– Det är inte är Bergman som person som intresserar oss, utan hans tidiga filmer och särskilt kvinnoporträtten och hans gränslösa nyfikenhet på dessa. I de tidiga verken är intrycket att han är totalt orädd för att misslyckas. Stundtals är de geniala, stundtals är de otroligt dåliga, säger manusförfattaren och researchern Sophie Holgersson.

Det var i samband med Ingmar Bergmans död som regissören Charlotte Engelkes tillsammans med Sophie Holgersson plöjde ett 40-tal av hans filmer. De såg samtliga i den mäktiga boxen The Bergman Collection plus några till, och upptäckte alla dessa kvinnor i svartvitt.

– Vi blev totalt överraskade och förförda av kvickheten, närvaron och de rappa replikskiftena. Dialogerna var fantastiska. Vi gick runt och pratade som i filmerna. Det var magiskt roligt, säger Charlotte Engelkes.

 Särskilt skådespelaren Eva Dahlbeck, som medverkade i flera av Bergmans verk, imponerade.

-Hon visar sin sårbarhet men blir aldrig ett offer, säger Sophie Holgersson och Charlotte Engelkes fortsätter:

-Eva Dahlbeck är jätteviktig för hela vår kärlek till Bergmans verk. Efter att tag gick det upp för oss att Bergman är samhällskritisk i sina filmer och dessutom arbetar med ett slags embryo till genusperspektiv. Redan på 40- och 50-talet tar han upp abortfrågan och rätten att arbeta och vara konstnär som kvinna. Det var oväntat och positivt.

Insikten gav inspiration att gräva djupare i materialet och förvandla det till något eget.

– Vi har tagit fasta på det komiska som genomsyrar de tidiga filmerna. Man kan säga att vi tar ut konturer av filmscener som vi fyller med våra idéer och tolkningar.

 Regissören Charlotte Engelkes är välbekant för Helsingborgs stadsteaters trogna publik efter publik- och kritikersuccéer som Svansångare (2010) och Flygande holländare (2013). Hon rör sig ofta i gränslandet mellan teater, dans och performance. Så även i denna föreställning. Allkonstverket öppnar alla sinnen och lämnar ingen oberörd. Det är storslaget och samtidigt nära.

– Vi leker med och gestaltar det lite prilliga i Bergman och det lite prilliga i oss, säger hon.

 Liksom under tidigare teaterproduktioner arbetar hon på ett ganska okonventionellt sätt, som tar avstamp i ett enormt researcharbete som landar i en workshop tillsammans med ensemblen. Ur den genereras nytt material som integreras i föreställningen.

Strax efter den inledande workshopen åkte Charlotte Engelkes och Sophie Holgersson till Fårö för att arbeta på manuset. Ett stipendium från Stiftelsen Bergmangårdarna gav dem möjlighet att bo och arbeta på den berömda gården i två veckor.

-Det var fantastiskt att kliva in där varje dag, att dricka kaffe ur hans koppar och sitta i fåtöljerna där han och Ingrid Bergman satt och pratade om kvällarna. Det gav oss också möjlighet att återigen titta på hans filmer och på så vis komma närmare karaktärerna, säger Sophie Holgersson.

De har även fått mycket stöd från Stiftelsen Ingmar Bergman och Svenska Filminstitutet som har lånat ut filmer och ljudklipp samt bistått med manusunderlag.

Nu arbetar hela ensemblen intensivt för att förverkliga den tioåriga idén. Charlotte Engelkes och Sophie Holgersson ser ett djupt mänskligt, allvarligt men också komiskt verk växa fram.

– Vi tror och hoppas att publiken ska känna den bästa känsla man kan känna: glädjen!

 

Den 11 februari kl 13.00 bjuder Helsingborgs stadsteater in till öppen repetition på Storan för alla som är nyfikna på hur föreställningen Glädjen eller småprat i svartvitt växer fram.

Det är fri entré och ingen föranmälan krävs.

Pressbild: Sophie Håkansson

 

FAKTA/

VAD: Glädjen eller småprat i svartvitt

VAR: Helsingborgs stadsteater

NÄR: Spelas 25 februari–18 mars. Öppen repetition 11 februari kl. 13.00

KÖP BILJETT: Med Kulturkortet kostar vuxenbiljetten 180 kr (ordinarie pris 250 kr) Köp biljett här.

I ROLLERNA: Jörgen Düberg, Torbjörn Lillieqvist, Robert Olofsson, Josef Palm, David Sigfridsson, Henrietta Wallberg, Johanna Wilson.

IDÉ, KONCEPT OCH MANUS: Charlotte Engelkes och Sophie Holgersson

REGI: Charlotte Engelkes

SCENOGRAFI OCH LJUS: Bengt Gomér

KOSTYM: Anna Ardelius

LJUD OCH MUSIK: Willi Bopp

VIDEO: Brian Gothong

TEXT, RESEARCH OCH MANUSARBETE: Sophie Holgersson