Rapunzel, Rapunzel, Rapunzel! – Äntligen är det dags för premiär
Den 9 december är det dags. Röda mattan rullas ut och teaterbesökarna kan äntligen kliva in i Rapunzels förtrollade värld. Vi har redan nu fått oss en tjuvtitt och växlat några ord med skådespelare och personer bakom pjäsen. På vägen till stadsteatern, gående längs Drottninggatan, ägnar jag minst 250 meters promenad åt att fundera över hur lång världens längsta peruk är. Och hur lång är den peruk som Rapunzel använder i vinterns efterlängtade föreställning på Storan? – Åtta meter långa är flätorna, avslöjar Helle Damgaard som arbetat med föreställningens scenografi och kostym. Jag slår mig ner i en av de röda fåtöljerna och inväntar skådespelarna som ska ta plats på den i huvudsak blå scenen. Den vintriga dekoren till trots, så är Rapunzel på många sätt och vis en varm berättelse. Framför allt så är det en gammal berättelse som har åldrats med värdighet. Rapunzel är i grund och botten en persisk saga från 1000-talet, som blev välkänd via bröderna Grimms tolkning under 1800-talet. Det är i just bröderna Grimms återberättelse som teaterchef Kajsa Giertz hämtat sin inspiration när hon i och med denna pjäs sätter upp sin första föreställning i rollen som regissör, på Helsingborgs stadsteater. Det som väntar besökarna, är en visuellt vacker, varm och empatisk musikföreställning där sång och musik spelar en stor del av uttrycket. Det hela är tonsatt av danska Jeanette Albeck, känd från Det kongelige teater i Köpenhamn. – Vår version av Rapunzel är en musikföreställning, men inte en musikal. Det blir mycket sång – och vikten av att hitta sin egen stämma, är på många sätt och vis tydlig i handlingen. Det har verkligen varit en fördel att skådespelarna kan sjunga, säger Jeanette Albeck som trivs utmärkt med att jobba i Sverige. – All musik är gjord från grunden och det är svårt att sätta en genre på det hela, för det är liksom så blandat med allt från elektroniskt, till inslag av folkmusik. Det får gärna lov att vara lite rått, för just det är en av anledningarna till att jag verkligen älskar att arbeta i Sverige. Hur ska jag förklara, så att det blir rätt? Ni svenskar törs vara allvarliga. I Sverige får man lov att vara allvarlig och det är verkligen en fördel när man arbetar, för det är ofta i allvaret som man kan hitta de mest komiska ögonblicken. Men det blir också ett kärt återseende av stadsteaterns ensemble. Alexander Abdallah gjorde senast succé i Romeo och Julia. Nu tar han plats på scen igen, som skepnaden av Kungasonen. – Det här kommer att bli en jätterolig pjäs att spela. Vi träffar så gott som alla åldrar med den. Sagan om Rapunzel härstammar från gammalt, men den handlar om familjerelationer och berättar om saker som barn upplevt genom alla tider. Det handlar om att försöka hitta sin grej. Rapunzel söker efter sin egen röst och identitet. Jag själv spelar rollen som en prins som är ute på äventyr. Även i den rollen gäller det att hitta sin identitet. Ska han vara en cool prins? Eller ska han vara en lite töntigare prins? Kring det där har jag hela tiden haft ett samspel med regissören, säger Alexander Abdallah. Nils Dernevik, som äntligen får spela häxa, är också peppad inför premiären. – Jag spelar en av de tre rollerna som utgör häxan och styvmodern Gothel. Så det ska bli mycket spännande att se reaktionerna. Många kommer säkert att ställa sig frågan om de ser en häxa eller tre. Det känns redan nu fantastiskt härligt, för jag har velat spela häxa väldigt länge, menar Nils Dernevik, som även väntar på att bli pappa där hemma utanför scenen. – Den här rollen har lärt mig allt om att vara förälder, så nu kan jag slänga alla böckerna, haha! Nej men skämt å sido, Gothel är en intressant karaktär som i grund och botten är en välmenande häxa. Men hon är så överbeskyddande och curlande att det blir helt fel. Fast vår Rapunzel är en drivande ung person som inte finner sig i en offerroll. Hon utmanar verkligen den rådande maktordningen. Så på just den punkten skiljer hon sig mot bröderna Grimms Rapunzel, som är skriven i en tid där tjejer inte skulle säga emot eller ta plats. Vad: RapunzelNär: 9 december – 3 februariVar: Helsingborgs stadsteater, StoranPris: 210 kr med Kulturkortet (ord pris 280 kr. Barn/ungdom-18 år 85 kr. Studerande-25 år 110 kr)
Föreställningens längd: 2 timmar