Kulturkortets 10-åriga historia
Kulturkortets framgångsresa fortsätter! Här har vi samlat en tillbakablick till några utav höjdpunkterna från det gångna decenniet.
Kulturkortets framgångsresa fortsätter! Här har vi samlat en tillbakablick till några utav höjdpunkterna från det gångna decenniet.
Lagom till Jul på Fredriksdal år 2008 lanserades Helsingborgs allra första Kulturkort. Ambitionen var då som nu att göra kulturlivet i Helsingborg mer tillgängligt med gratis entréer och fina erbjudanden. Anders Lundström och Mattias Orre var föräldrarna till kortet. Idag är vi tacksamma för deras mod, drivkraft och energi i att skapa ett kort för alla kulturintresserade Helsingborgare.
Kulturkortet skulle öppna dörrar för dig i Helsingborgs kulturliv på ett så smidigt sätt som möjligt. Därför införde vi tidigt ett blippsystem där du kunde gå in på någon av kulturplatserna gratis genom att enbart blippa ditt Kulturkort i entrén. Det var smidigt för dig och vi fick stenkoll på hur många som använde kortet för att besöka kulturen. Win – win för alla som man brukar säga.
Vad har Alexandra Pascalidou, Koppi Charles och Anne, Gudrun Sjödén, Ann Wilson och Joakim Jardenberg gemensamt? De har alla varit med i vårt Kulturkortsmagasin som utkom i två nummer under 2010. I två utsökta magasin lyfte vi stort och smått i Helsingborgs kulturliv och på matscenen under 2010.
Pompa och ståt! Helsingborgs anrika biograf, Röda kvarn, blev den första samarbetspartnern till Kulturkortet år 2011. Under åren har Röda kvarn visat hundratals timmar av rabatterad bio för alla Kulturtanter. Det är vi mycket glada för.
2011 funderade vi på Kulturkortet i existentiella banor och kom fram till att alla är kulturtanter innerst inne. Oavsett om du lyssnade på musik, gick på teater, spelade tv-spel, ritade, dansade eller något helt annat var du en kulturtant. Detta förkroppsligades i vår uppmärksammade kampanj ”Jag är en kulturtant”. Syftet med kampanjen var självklart att locka fler besökare till våra platser men också att ifrågasätta rådande norm. Det var inte bara äldre kvinnor som besökte, tittade på eller utövade kultur. Det gjorde och gör vi alla. Alla är vi kulturtanter!
Helsingborgs gamla slogan var Helsingborg – ”vägen till kontinenten”. På det temat gav sig Kulturkortet över sundet och slöt samarbete med historiska HamletScenen som varje sommar anordnade Shakespear-teater. Sedan dess har HamletScenen varit en återkommande partner till Kulturkortet. Vi är mycket stolta över detta samarbete.
Kulturkortet har haft olika klädslar genom åren. Vid lanseringen år 2009 var kortet grått, sedan blev det beigt något år senare och 2013 fick kortet en helt ny, röd skrud. Än idag är kortet rött, det gillar vi!
Kulturkortet var en succé från början och 2014 klättrade antalet kortinnehavare till nya höjder. Kulturkortet var årets julklapp till de allra flesta anställda inom Helsingborgs stad. Det var alltså 9 000 människor som fick ett helt år av kulturella upplevelser i julklapp. För oss på Kulturkortet var det såklart extra kul att kunna ge bort denna glädje. Extra roligt är det såklart också att det är många anställda i Helsingborg som förnyar sitt kort årligen. Stort tack!
I och med att vi gav bort 9 000 Kulturkort växte också vår familj av kulturtanter och blev fler än 10 000 personer. Totalt blev vi cirka 14 000 kulturtanter som tillsammans stöttade Helsingborgs kulturliv. Glädjande nog växer vår stora familj än idag.
2015 firade vi att vi blivit fler än 10 000 medlemmar och att anställda i Helsingborgs stad hade fått Kulturkortet i julklapp. Under året arrangerade vi flera roliga aktiviteter för våra kulturtanter, däribland visningar av Kärnan, gratis biljetter på Röda Kvarn, visningar av Sofiero och Fredriksdal och mycket mer. Vi minns 2015 som kalasåret!
En dag år 2015 upptäckte vi något oväntat – Henrik Schyffert dansade runt i sin loge iklädd en snygg t-tröja med kulturtantsmärkning. Han delade dessutom ögonblicket på sitt Instagramkonto för hela världen att se. Kul att en av Sveriges största komiker identifierar sig med oss.
Nu var de tidigare kampanjtanterna tre år gamla och vi behövde förnya oss. Den här gången ville vi våga och utmana lite mer i valet av tanter. Trots allt hade vi konstaterat att alla är kulturtanter och det tog vi vara på. Vi inkluderade många olika typer av människor, exempelvis en transperson, en funktionsvarierad man, en kvinna av utländsk härkomst, en gay man och sedan vände vi på det sexualiserade perspektivet på kvinnor och män. Resultatet blev en mycket uppmärksammad och uppskattad kampanj som väckte känslor.
Några av de känslor som väcktes var ilska och undran. En av de nya kulturtanterna var en kvinna med utländsk härkomst som använde den svenska flaggan som hijab. Det här väckte såklart både kärlek och anstöt hos olika människor. Kärleken för vårt mångfaldssamhälle var enormt stor men vi fick också många kritiska frågor. Folk undrade bland annat om man får använda svenska flaggan hur som helst och hur vi som kommun kunde ställa oss bakom detta. Kulturkortet står upp för mångfald, normkritik och allas lika värde – något vi är stolta över och förmedlar än idag.
Vi ville fira ordentligt och vad gör man när man firar? Bjuder in till fest såklart. I november, 2015, bjöd vi in till en av årets största musikfestivaler på The Tivoli. Akter som Kleerup, Swedish Tiger Sound (Patrik Arve från Teddybears STHLM), Maja Francis spelade under en helkväll för totalt 100 kulturtanter. Det var en kväll som vi aldrig glömmer!
År 2015 tog Kulturkortet ytterligare ett kliv ut i den digitala världen med en alldeles egen Kulturkortsbutik. I webbutiken kunde digitala kulturtanter köpa och förlänga kulturkort samt handla populära tygkassar, t-shirts, paraplyer och andra produkter.
Tidningen Hallå! är en av Helsingborgs största tidningar och där Kulturkortet annonseras varje vecka. 2016 fick vi veta att våra annonser är några av de som uppmärksammas mest av alla. Det tycker vi är bra för det innebär att ni tycker om våra annonser och vi tycker om er som kulturtanter. Kulturkortets jobb är att tillgängliggöra kulturlivet i Helsingborg och här har vi verkligen lyckats.
Trumvirvel! År 2017 lanserades Kulturkortsappen och från med då kan du registrera och visa upp ditt Kulturkort i mobiltelefonen. I appen får du också en bra överblick över alla aktiviteter i kulturlivet och du kan enkelt spara arrangemang du är intresserad av. Med appen är du alltid redo för en kulturell upplevelse och du kan säga nej tack till åtminstone ett plastkort.
Dåvarande kultur- och demokratiminister, Alice Bah Kuhnke, gästade Samtal på Dunkers en lördagseftermiddag och vi passade på att ikläda henne ”Jag är en kulturtant”- kampanjen. En glad och stolt minister poserade glatt på bild. Aldrig förr hade en aktiv minister iklätt sig kampanjen, vi var väldigt stolta!
Mycket har det hänt på det digitala planet för Kulturkortet under de här tio åren. Allra senast fick vi en helt ny webbsida med modernare snitt och mobilanpassad design. Det är också så här sajten ser ut än idag och vi är väldigt nöjda med looken. Idag är sajten en portal in till Helsingborgs kulturliv för alla kulturtanter i och kring Helsingborg.
Webbutiken flyttar ut, växer och blir Helsingborgs kulturbutik. Från och med nu kan du köpa och förlänga Kulturkortet direkt i vår webbutik.
Pompa och ståt, trummor och fanfarer! I år är inget vanligt år för i år fyller Kulturkortet 10 år! Som du ser har vi hunnit med ganska mycket under våra första tio levnadsår och mer ska det bli. Under året firar vi tillsammans med kulturplatserna och det fria kulturlivet. Så in och spana på den här sidan för mer information när och vilka aktiviteter som sker.